Tuesday, January 6, 2009

Manusia Tidak Amanah

Salam semua.

Kali ini saya ingin berkongsi cerita tentang novel Sewangi Kasih-Konflik Terakhir yang boleh kalian pesan melalui emel kepada saya. Bukan kisah novelnya, tetapi perihal penghantaran melalui pos (biasa). Supaya dapat menjual pada harga RM15, saya fikirkan, apa salahnya saya kirim novel menggunakan pos (seperti surat biasa). Andaikata melalui Poslaju atau Kiriman Berdaftar, tentulah lebih mahal daripada RM2 dan terpaksalah pula saya menjual novel tersebut pada harga yang lebih tinggi.

Bagi setiap 100 buah novel yang saya kirimkan, tahukah kalian bahawa 10 buah hilang dalam perjalanan! Pada fikiran saya, tentulah buku-buku tersebut dicuri oleh seseorang. Saya tidak menuduh melulu kepada pihak Pejabat Pos kerana buku-buku itu mungkin telah sampai ke destinasi (pejabat atau kilang atau rumah sewa) tetapi diambil oleh orang lain. Siapa, ya?

Apa yang lebih memeranjatkan, salah seorang blogger memesan 2 buah novel. Saya bungkus elok-elok dengan kertas minyak warna coklat, lekatkan dengan cellotape khas untuk parcel dengan setem RM4. Hendak tahu apa jadi? Blogger itu emel dan kata dia hanya terima sebuah buku! Saya tanya, berapa ringgit setem pada bungkusan itu? Dia kata, setem RM4. Jadi, sahlah memang saya kirimkan 2 novel - kenapa tinggal satu saja? Siapakah yang membuka bungkusan, mengambil satu novel kemudian membungkus kembali dan mengirim pada alamat tersebut. Ataukah orang lain di pejabat blogger yang mencurinya? Siapa nak jawab?

Kesimpulannya kini, jika hendak mengirimkan apa-apa melalui pos, gunakan Poslaju atau Registered Post. Harga yang kalian kena bayar perlu dinaikkan untuk menampung kos ini. Memang manusia zaman ini tidak lagi amanah...!!


1 comment:

Anonymous said...

salam..i went through the same experience with them too. I mailed a special scrapbook album bought from MPH at the price of RM50.sent it through snail mail to my friend in shah alam as a present.She just delivered a baby girl at that time.my friend never got the present.RM50 pulak tu.

 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Intydez